3.8.17

Neymar, una mil·lèsima de mirada


Era el 4 de gener del 2014. En Llorenç estava ingressat per una crisi autista d'adolescent al Hospital infantil de Sant Joan de Déu. La planta de psiquiatria estava inquieta. Corrien rumors que jugadors del Barça arribarien a l'Hospital en la clàssica visita solidària en la setmana de Reis. No sabien quants ni quins jugadors, ni si es mourien per tot l'Hospital, però un neguit s'havia instal·lat: hi serien en Messi i en Neymar? Alguns pacients eren conscients de la magnitud de la notícia i esperaven amb il·lusió la visita i amb alegria quan es va confirmar que un dels jugadors pujaria a la planta, altres seguien atents més per l'enrenou que trencava la rutina hospitalària que no pas pel que allò pogués tenir d'especial en el seu món interior. En Llorenç, observador i somrient quan hi ha moviment de gent, seguia les instruccions de les infermeres en quant saber esperar, la qual cosa no era fàcil, però en aquest cas obedient sabent que els pares també hi eren ajornant per uns minuts el passeig diari programat fora de l'Hospital. Tot i que en Llorenç havia vist jugar Messi al Camp Nou, no entenia el joc ni les alegries d'un gol o una victòria amb una pilota, ni molt menys el perquè tothom volia donar-hi cops amb el peu. Per tant, tota aquella moguda en cap cas podia relacionar-la amb l'esport, el Barça o uns jugadors estrella i milionaris, ni tot plegat ni el significat de cada una de les paraules. Es movia per sensacions i no es podia negar que allò creava sensació.
En la mesura que s'acostava el moment, la planta sumava pacients d'altres dependències així com personal sanitari i administratiu. Als nens se'ls va situar en semicercle en una sala i la majoria d'adults van quedar fora. Els mòbils càmera a punt i més d'un va maleir la minsa senyal de la bateria.
I va arribar. Neymar. El cerimonial va ser ràpid i programat, va saludar als nens i els hi va oferir obsequis especials per l'ocasió, pòster de la plantilla temporada 2013-2014, fotos de Neymar amb la seva signatura, gorra i braçalet del Barça. Va estar simpàtic i somrient. Jo em vaig colar entre la gent i em vaig posar darrera en Llorenç tot empenyent-lo per acostar-lo al crack i fer-hi una foto. Finalment van coincidir i en Llorenç i Neymar es van mirar. Mai sabré el que va pensar cadascú d'ells, si és que realment van pensar alguna cosa, però hi va haver una mirada atenta, profunda, comprensiva, transparent...d'en Neymar, com si per una mil·lèsima d'instant s'hagués produït una connexió entre ells dos. Vaig reconèixer la oportunitat i en Neymar, potser encara corprès per la mirada dulls clars daquell nen especial, va atendre les meves ràpides instruccions per fer la foto que il·lustra aquestes lletres. Una foto especial per un instant especial.
Lencant va transmutar en les mans del cerimonial i es va allunyar per atendre altres peticions. He daclarir que sóc un Messi dependent i mai vaig creure en un Neymar com hereu del millor jugador de tots el temps, però des daquell dia no he pogut seguir el brasiler sense afegir-hi el valor daquell dia.
En Llorenç des de llavors va tenir aquesta foto emmarcada a la seva habitació, més per interès de pare que no pas perquè mho hagués demanat. I quan jugava per la tele li explicava al meu fill que era Neymar, el jugador que havia conegut al hospital i que shavia fet una foto amb ell. Bé, ja us he avançat que mai sabré el que pensa sobre allò, però sí que va tenir una sensació, tant especial com sé que la va tenir en Neymar. El meu fill no expressa si sen recorda o no, però avui que he sentit que en Neymar deixa el Barça, he tingut la necessitat dexplicar-ho. I he tingut una sensació i un desig. La sensació que aquell instant va ser important pel meu fill i el desig que també ho fos per en Neymar. No dubto que tots els calés del món són una bona sensació, però també ho és una mil·lèsima de mirada dun especial. Gràcies, Neymar, de part dun pare i en nom del meu fill Llorenç. Reconec que jo esperava Messi, però ara celebro que fossis tu.


Gabriel Martínez i Surinyac
Pare d’en Llorenç

Professor i escriptor